De werkplekken

[1]  3D Ontwerpen

Je krijgt uitleg wat 3D-ontwerpen betekent en wat een 3D printer precies doet. Vervolgens ga je aan de slag met een 3D tekenprogramma Tinkercad om daarmee een sleutelhanger te ontwerpen. Deze printen we op een later moment uit.


game
[2]  Gamedesgn

Wat is een computergame en wat komt er allemaal bij kijken om zelf een game te maken? Met het programma Scratch ga je zelf een game maken. Hier kan 1 extra werkplek worden gekozen.


mindstorm
[3]  Lego Mindstorm

Kijk en ontdek welke sensoren er zijn.Onderzoek programma’s die al in de robot’s zitten.Ook ga je leren hoe je een programma kan veranderen en laat je de robotauto een lijn volgen.


klussen
[4]  Klussen in huis

Hier leer je iets over veiligheid in en om het huis. Welke materialen brandveilig zijn of juist niet brandveilig.
Je mag zelf een reparatieklusje uitvoeren en een paar brandproefjes doen. Je mag een brandmelder testen en kijken hoe hij werkt.


[5]  Digitale techniek

sketschup
[6]  CAD (Computer Aided Design)

Technisch tekenen met de computer. Je maakt een tekening van een voorbeeld voorwerp en je mag een tekening of plattegrond maken van het lokaal of van je eigen huis. Je leert een tekening te lezen. Voorbeelden en toepassingen… 


elektra
[7]  Statische elektriciteit

Je gaat eerst kijken naar een film over bliksem. Je leert hoe je statische elektriciteit kunt maken en laat papiersnippers dansen en waterstralen afbuigen. Ook ga je zelf een mini-bliksem maken en laat je spaarlampen branden in je handen.


analoog
[8]  Analoge schakelingen

Ontdek en bestudeer de wereld van elektrische (analogische) schakelingen met behulp van een meetkoffer. Tijdens deze opdrachten bouw je schakelingen en leer je het verschil tussen spanning en stroom. Hoe werkt een deurbel? Wat zijn licht- en temperatuur gevoelige weerstanden? Wat is het verschil tussen een serie- en parallelschakeling? Deze werkplek geeft je antwoord op al deze vragen.


onderzoek
[9]  Onderzoek en ontwikkeling.

Je leert een prototype te ontwerpen. Je mag zelf een Dragster ontwerpen en maken.
Je kijkt welke Dragster het snelste een bepaalde afstand kan afleggen door hem weg te schieten langs een bepaalde baan.
Je leert iets over airbagsystemen en kreukelzones.

Deze werkplek heeft minimaal 2 dagdelen nodig om af te kunnen ronden.


Bouw
[10]  Bouwkunde

Je leert hier iets over constructies en profielen. Je mag zelf profielen maken en testen op sterkte. Je mag een simpele constructie ontwerpen en bouwen en testen met behulp van de computer.


keuken
[11]  Experimenteren in de keuken

Hier leer je o.a. experimenteel koekjesbakken met een elektrische oven.
Wegen, meten en vergelijken, en je leert iets over de functie van suiker,ei bij het bereiden en bakken van koek.Daarna kan je met Labquest grafisch het proces vastleggen van het koken van een ei. Als er tijd over is kan je hiervan een gevuld ei ,of mayonaise maken.


Informatie
[12] Informatieverwerking

Je mag zelf een tekstdocument ontwerpen.
Je leert werken met een spreadsheetprogramma om statistische gegevens te verwerken.
Je mag een multimediapresentatie maken.


vidieo1
[13]  Video productie

Maak je eigen videoclip (Trailer), aan de hand van een draaiboek en eigen video opnames.


Proces 1
[14]  Procestechniek

Hoe wordt Haargel gemaakt? Maak je eigen frisdrank en Gel, ga aan de slag als CSI
Nijmegen.


LAser 1
[15]  Lasertechniek

Wat is laserlicht en wat kan je er mee doen, spelen met licht en geluid.


LEGO_RCX
[16]  Besturingstechniek

Aan de hand van technisch lego, lampje in en uitschakelen tot “het huis van de toekomst” en besturen van een robot.


 

T-shirt
[17]  Grafische techniek

Maak je eigen folder, teken film of bedruk een t-shirt


gezondheid
[18]  Gezondheid en conditie

Wat verbruik ik aan energie, meet de bloeddruk, hartslag en hoe lenig ben ik.


stopmotion
[19]  Stopmotion

Altijd zelf al stopmotion filmpjes willen maken, zoals Wallace & Grommit of Buurman & Buurman. Met deze werkplek maak je zelf zo’n filmpje.
Heb je al een idee waar het filmpje over gaat, neem dan wat spulletjes mee die kunnen spelen in jouw stopmotion filmpje.


audio2
[19]  Audio communicatie

Maak je eigen RadioReclame! Verzin zelf een produkt waar jij een reclame voor wil maken en bedenk hoe jij de luisteraar zover krijgt om jouw produkt te kopen.


vuur2
[20] Vuur en vlam

Je gaat kijken naar brandbare en onbrandbare stoffen. Je onderzoekt wat er eigenlijk brand bij een kaars en wat er nodig is voor verbranding. verder ga je kijken hoe je een brand kunt blussen.

En meer natuurkundige proefjes.


wereld mobieltje
[21] Meten met je smartphone

Je gebruikt je mobieltje natuurlijk voor Whatsapp, Instagram, Youtube en Snapchat.             .
Maar wist je dat je ook een krachtige computer en meetinstrument op zak hebt?

Bij deze werkplek leer je je smartphone op een geheel andere manier kennen!


raspberry pi
[22] Programmeren met Rasberry Pi

De Raspberry Pi is een krachtige mini-computer met ontelbaar veel toepassingsmogelijkheden die in je broekzak past!
Je kunt hem gebruiken als gewone computer maar ook voor het aansturen van lampen, motoren of voor het uitlezen van sensoren.

Bij deze werkplek leer je de Pi programmeren, we gebruiken daarvoor de taal Python.


infrarood
[23] Experimenteren met infrarood licht

Een werkplek waarbij je het voor het oog onzichtbare infrarood licht gaat onderzoeken. We maken gebruik van een warmtebeeldcamera en onderzoeken de toepassingen van deze camera, bijvoorbeeld om te kijken of een huis goed geïsoleerd is.


energielab
[24] Werken in het Energielab

Hoe kun je energie besparen in huis? Hoe ziet het huis van de toekomst uit? Wat is sluipstroom?
Duik in het Energie lab en onderzoek het allemaal! Je gaat meten aan zonnecellen en windturbines en leert duurzame keuzes maken op gebied van elektrische energie.