JT-challenge 4

Tijd voor een experiment!

Hoi! Ook deze week hebben we 3 verschillende experimenten en uitdagingen uitgezocht, waar je zelf thuis mee aan de slag kan.

Soms kun je het alleen, soms heb je misschien je ouders nodig… maar het is altijd een leuke uitdaging! Veel succes!

Ga meteen naar:


👩‍🔬 Experimenteren

Door lucht snel en met kracht uit een opening te laten stromen, kun je een voorwerp laten bewegen. Bij vliegtuigen of raketten gebruiken we daarvoor een straalmotor. Gewoon thuis kun je dat nadoen met een ballon!

👉 Dit heb je nodig:

Verzamel eerst deze spullen, voordat je met de opdracht aan de slag gaat. Misschien heb je het al thuis! En anders kun je het op de boodschappenlijst zetten.

  • 3-5 meter touw (liefst glad touw)
  • Rietje
  • Verschillende soorten ballonnen
  • Schaar Wasknijper
  • Plakband
  • 2 stoelen

👉 Aan de slag!

Stap 1. Haal de draad door het rietje

Stap 2: Maak ieder uiteinde van de draad vast aan een stoel.
Zet de stoelen zo ver van elkaar dat het draad strak staat

Stap 3: Blaas nu de ballon op en gebruik een wasknijper om de ballon dicht te houden

Stap 4: Plak het rietje met plakband vast aan de ballon

Stap 5: Test nu je raket!
Trek de ballon naar een van de stoelen. De opening van de ballon moet wijzen naar de stoel waar je begint. Haal de wasknijper van het tuutje. Wat zie je gebeuren?

👩‍🏫 Hoe kan dat nou?

Zodra je de wasknijper van de ballon haalt, loopt de ballon met kracht leeg. Deze lucht blaast naar achteren. Dat noemen we stuwkracht. Daardoor ‘zet de ballon zich af’ en beweegt deze vooruit.

Kun je jouw raket nog sneller laten vliegen door er iets aan te veranderen? Denk bijvoorbeeld aan: de vorm van de ballon, het verder of minder ver opblazen van de ballon, de plek waar je de ballon vastmaakt aan het rietje of de lengte van het rietje


👨🏻‍🎨 Ontwerpen/maken

In de vorige ontwerpen/maken opdracht ben je aan de slag geweest met ideeen bedenken, en heb je ook gezien hoe 3D printers gebruikt worden om te helpen bij het coronavirus.

Deze week gaan we alles combineren: je gaat een eigen 3D ontwerp maken in TinkerCad! Wat je gaat maken? Dat mag je helemaal zelf weten 😀

💪 De uitdaging

Stap 1: Ga naar de website: 🔗 www.tinkercad.com

Stap 2: Maak daar een account aan. Doe dit samen met 1 van je ouders, dan weet je zeker dat het meteen lukt!

Stap 3: Kies daarna voor ‘Een nieuw ontwerp maken’, en dan kom je in het volgende scherm:

Stap 4: Ga eerst maar eens zelf experimenteren! Wat zie je allemaal? Wat denk je dat je met de vormen kunt doen?

Stap 5: Begrijp je het al een beetje? Hier een goed voorbeeld voor wat je snel kunt maken, een smiley!

Tip: Wil je meer weten? Op youtube staan heel veel goede tutorials! Deze tutorial is wat ouder, maar wel door ons gemaakt:


👩‍💻 Programmeren

Het klinkt misschien heel gek, maar de meeste sporten zijn eigenlijk een soort computer-programma’s!

👉 Je hebt regels en afspraken
👉 Er is een duidelijk begin en een duidelijk einde
👉 Als iets niet goed gaat, dan moet het vaak opnieuw

Het bedenken van regels voor een sport is daarom bijna hetzelfde als een computer programma bedenken! Het gaat telkens zo:

Als dit… dan dat!

Bijvoorbeeld:

  • Als de bal uit gaat, dan wordt het een inworp
  • Als de shuttle het net raakt, dan is de shuttle voor het andere team
  • Als de tijd voorbij is, dan wisselen de teams van helft
  • Als het paard over de rode balk springt, dan krijgt de ruiter 10 punten

💪 De uitdaging

Door het coronavirus kunnen veel sporten niet meer gedaan worden door kinderen ouder dan 12. Wat nu? Een nieuwe sport bedenken!

Bubbelvoetbal is een nieuwe sport, die misschien wel met corona kan!

Stap 1: Bedenk… wat voor sport kun je bedenken waarbij je allemaal op 1,5 meter afstand blijft?

  • Is het een bal sport? Of heb je er andere dingen voor nodig?
  • Is het met teams? Of juist individueel?
  • Is het buiten of binnen?

Stap 2: Bedenk nu de regels van het sport!

  • Welke regels heeft de sport?
  • Hoe kun je winnen?

Stap 3: Testen en verbeteren!

Je hebt een mooie sport bedacht, maar nu is het wel tijd om het ook te testen en te verbeteren! Vraag je ouders/verzorgers/broertjes/zusjes/neefjes/nichtjes/vriendjes/enz. Ga je sport testen!

  • Misschien zijn er wel meer regels nodig? Voeg ze toe!
  • Misschien moeten sommige regels nog verder aangepast worden?

Stap 4: Maak het visueel! Dat betekent: maak er een mooie tekening, filmpje, poster of iets anders van, zodat iedereen kan zien wat je bedacht hebt. En belangrijk: laat zien wat voor regels er bij de sport horen. Misschien wordt het wel een echte nieuwe sport!