Een vraag hebben?

Scratch

< Terug naar de kennisbank

Met Scratch kun je onder andere games, filmpjes en muziek maken. In deze handleiding wordt de basis van Scratch uitgelegd.

Begin

  • Ga naar https://scratch.mit.edu/.
  • Klik op Inloggen en log in met:
    • gebruikersnaam: juniortechnovium
    • wachtwoord: technovium1
  • Klik op Maak

Overzicht van Scratch

  • In Scratch kun je programmeren met behulp van codeblokken. Links in het scherm zie je alle codeblokken die je kunt gebruiken.
  • Je plaatst codeblokken in het midden van het scherm om ze te gebruiken.
  • Rechts zie je jouw project.
  • Met het groene vlaggetje speel je jouw project af.

Sprite toevoegen en verwijderen

Een sprite is een plaatje waar je van alles mee kunt doen, zoals bijvoorbeeld laten bewegen of van kleur laten veranderen. Je begint in Scratch altijd met een sprite van een kat.

Om een sprite te verwijderen klik je op het prullenbakje rechtsboven de sprite.

Om een nieuwe sprite toe te voegen klik je op de blauwe knop met het kattenkopje.

Codeblok toevoegen en verwijderen

Je gebruikt bij Scratch codeblokken om te programmeren. De codeblokken zijn ingedeeld in categorieën, die allemaal een ander kleurtje hebben.

Om een codeblok te gebruiken, sleep je hem van links naar rechts.

Om een blok te verwijderen, sleep je hem weer terug naar links.

Een sprite laten bewegen

Om een sprite naar links en naar rechts te laten bewegen met de pijltjestoetsen, gebruik je deze code. Wil je hem ook van boven naar beneden laten bewegen? Dan gebruik je ‘verander y’.

In het filmpje hieronder zie je een voorbeeld.

Een sprite animeren

  • De meeste sprites in Scratch hebben meerdere uiterlijken. De kat heeft er bijvoorbeeld twee: één met gestrekte poot en één met opgetrokken poot.
  • Je kiest wanneer je het uiterlijk wil laten veranderen, bijvoorbeeld als je een toets indrukt of op de playknop drukt.
  • Dan gebruik je de code ‘verander uiterlijk naar’ en kies je het uiterlijk wat je wil gebruiken.
  • In het filmpje hieronder zie je een voorbeeld.

Geluid toevoegen

  • Om geluid toe te voegen aan je project, klik je op ‘Geluiden’.
  • Daarna klik je op de blauwe knop met de luidspreker.
  • Als je met je muis over de playknop rechtsboven een geluid gaat, kun je het geluid beluisteren.
  • Klik op een geluid om het te kiezen.

Nu moet je nog kiezen wanneer je dit geluid wil gebruiken. Bijvoorbeeld als je op een toets drukt of op de playknop.

In het filmpje hieronder zie je een voorbeeld van het toevoegen van een geluid:

Inhoudsopgave