Programmeren voor thuis!
Programmeren bij Junior Technovium is natuurlijk heel erg leuk… Maar thuis kun je ook veel! Hier hebben we 5 leuke programmeer uitdagingen die je thuis kunt doen.
En heel gek:
Je hebt niet eens altijd een computer nodig!
Soms kun je het alleen, soms heb je misschien je ouders nodig… maar het is altijd een leuke uitdaging! Veel succes!
👩💻 Uitdaging 1: programmeer elkaar
Bij programmeren gaat het over zelf een soort stappenplan bedenken en de computer dit laten uitvoeren. Maar dit hoeft niet altijd met een computer! Je kunt ook elkaar programmeren.
Kijk maar eens naar dit filmpje:
Hier speelt Olaf een robot, die stap voor stap een boterham moet smeren. Er is alleen een groot probleem!
Robots zijn namelijk niet zo goed in het begrijpen van opdrachten.
Alles moet heel precies, anders gaat het helemaal fout. Kun jij ook een goed programma schrijven?
💪 De uitdaging
Bedenk met wie van je familie je dit thuis gaat doen. Je kiest iets heel normaals, zoals:
- Een boterham smeren
- Je tandenpoetsen
- Je schoenen aantrekken
- Je kleren aan doen
- Voetballen
En je probeert dit in hele kleine stapjes op te schrijven. Daarna moet de andere persoon dit precies zo uitvoeren. Denk er aan: hoe duidelijker en meer stapjes, hoe beter het is!
Is het gelukt? Draai dan de rollen om!
Veel succes met elkaar programmeren! 🤖
👩💻 Uitdaging 2: Zandtekeningen
De zomer zorgt altijd voor nieuwe ideeen! Een idee waar wij heel blij van werden: tekenen in het zand. En dan niet met een stokje… maar met een echte robot! Kijk maar eens hieronder 👇
(Wil je het hele filmpje kijken, klik dan hier)
💪 De uitdaging
Je gaat zelf een tekening maken in het zand… maar niet zo maar! Je gaat een code bedenken, die uiteindelijk moet zorgen voor een tekening. Volg de volgende stappen en dan moet het zeker lukken!
STAP 1: Verzamel
Je hebt deze dingen nodig:
- Papier
- Pen/potlood of iets anders wat schrijft
- Iemand om mee samen te werken
- Zand! (Een zandbak, of het strand, of…?)
- Stok (of iets anders om in het zand te tekenen)
STAP 2: Bedenken
Bedenk een simpele tekening. Een hartje bijvoorbeeld! Nu komt het lastige… Je moet bedenken hoeveel stappen je telkens moet zetten. Schrijf dat ook bij de tekening. Zo ziet het er straks misschien wel uit:
Nu heb je de code!
STAP 3: Klaar staan
Iemand anders is nu de tekenrobot. Je vader, moeder, broertje, zusje, vriendje, het maakt niet uit! Deze persoon gaat de tekening maken. Zorg dat de ‘tekenrobot’ een stok heeft en in het zand staat.
STAP 4: Tekenen!
Nu mag de tekenrobot gaan tekenen! Jij zegt hoeveel stappen iemand moet zetten, of de robot moet draaien, enzovoort. Lukt het je om de tekenrobot jouw tekening te laten maken?
👩💻 Uitdaging 3: Algoritmische kunst
Computers maken veel gebruik van algoritmes. Dat klinkt heel moeilijk, maar is eigenlijk simpel: een algoritme is een aantal afspraken achter elkaar.
Daarmee kun je niet alleen programma’s en apps maken, maar ook kunst! Kijk maar eens naar deze video:
💪 De uitdaging
We gaan zelf algoritmische kunst maken! Daarvoor heb je de volgende dingen nodig:
- Pennen/potloden/verf of iets anders om mee te kleuren (stoepkrijg mag ook!)
- Een groot vel papier of karton waar je op gaat kleuren
- Lineaal of iets anders om te meten
- Horloge, klok of stopwatch, om de tijd bij te houden
- Dit kan alleen, maar het mag ook samen
Stap 1: Afspraken maken
- Als eerste ga je afspraken maken. Dit is het algoritme. Een afspraak ziet er zo uit (maar bedenk dus zelf andere afspraken!)
- De rode stift gaat altijd recht, en als de stift een lijn van 10 centimeter getrokken heeft, dan gaat de lijn naar rechts.
- De blauwe stift draait rondjes, tot het een rode lijn raakt: dan worden het vierkanten.
- Als de groene stift de rand raakt, dan gaat de stift de andere kant op.
- Je spreekt samen een tijd af. 1 minuut is een goede tijd om mee te starten.
Stap 2: Nu ga je beginnen!
- Stel de tijd in
- Pak de stiften
- Begin allemaal tegelijk, en volg de afspraken zoals je bedacht hebt. De stiften mogen niet van het papier, tot de tijd voorbij is!
Stap 3: Nieuwe regels!
Als het goed is heb je nu een vel vol met allerlei vormen, kleuren, lijnen en nog veel meer… Tijd dus voor nieuwe regels! Herhaal stap 1 & 2 op een nieuw vel.
Veel tekensucces!
👩💻 Uitdaging 4: Animatie in scratch
Tijd om echt te programmeren! Scratch is daar heel fijn voor om mee te beginnen. En het eerste wat we gaan doen: het maken van een animatie!
💪 De uitdaging
Maak een animatie in Scratch!
Tips:
- Maak een eigen account om je animatie op te slaan. Klik op: Word Scratcher
- Leer meer door bijvoorbeeld gemaakte voorbeelden te bekijken. Klik op: Ideeën
👩💻 Uitdaging 5: Dans feestje
De kersttijd is normaal altijd ook de tijd voor een feestje. Maar helaas… door het Corona-virus kan dat niet echt! Gelukkig kunnen wel ‘virtueel’ dansen! Met de Code.Org Dance Party ga je daar mee aan de slag!
💪 De uitdaging
Je gaat een choreografie programmeren op een bekend nummer!
STAP 1: Ga naar de website van Code.org: 👉 https://code.org/dance
STAP 2: Volg de les van ‘Dans feest’. Met code.org ga je dan stap voor stap aan de slag met het bedenken en programmeren van een choreografie.
STAP 3: Gebruik zo veel mogelijk fantasie en creativiteit!
Vond je dit leuk om te doen? Op Code.Org vind je nog een heleboel andere leuke uitdagingen om te leren programmeren. Veel succes ermee!