Dobot

Wat is een robotarm?

Een robot arm is een arm die je aan kunt sturen om verschillende opdrachten uit te voeren. Zo kun je hem bijvoorbeeld dingen op laten pakken, verplaatsen en zelfs laten tekenen of schrijven! Vandaag kruip je in de rol van een programmeur. Je gaat aan de slag met het aansturen en programmeren van de robot.

Maar wat is programmeren eigenlijk? Bekijk eerst het filmpje hieronder.

Opdracht 1: Teaching & Playback

STAP 1:
Nu je weet wat programmeren is, kun je aan de slag!
Zet de robotarm aan met het knopje aan de achterkant. Controleer ook of de USB-kabel is aangesloten aan de laptop.


STAP 2:
Open de app DobotStudio.
Deze kun je linksonder in de taakbalk zoeken.

DOBOT - Robotics Solution Provider - YouTube

STAP 3:
Kies in het volgende scherm voor Teaching & Playback.

Hiermee kun je de robot van alles laten doen. Je kunt de robot laten bewegen en kunt hem opdrachten laten uitvoeren zoals blokken oppakken met een zuignap of grijper.


STAP 4:
Controleer of de robotarm verbonden is met je laptop door op het ‘Connect’ knopje links bovenin je scherm te klikken.


STAP 5:
Als je het witte knopje ingedrukt houdt en de arm beweegt, onthoudt de robot deze beweging.

Let op! Ga niet te snel, wacht tot je beweging in DobotStudio zichtbaar is.


STAP 6:
Controleer of de beweging in de lijst staat. Hoe meer bewegingen je toevoegt, hoe langer de lijst wordt.


STAP 7:
Ga nu eens aan de slag met de zuignap of grijper. De hand van de robot kun je verwisselen door onder aan de hand op het witte knopje te drukken en hetgeen wat nu aangesloten zit er af te trekken. Zo kun je er een zuignap of grijper op aansluiten.


STAP 8:
Vergeet niet op de laptop in te stellen wat er aangesloten zit aan de robotarm. Dit kun je bovenin het scherm aangeven.
SuctionCup = zuignap
Gripper = grijper


STAP 9:
Om je zuignap of grijper te laten werken moet je per stap instellen of deze iets moet doen. Aan de rechterkant kun je per stap aangeven of de zuignap of grijper aan of uit moet staan. Door hier op te klikken kun je dit wijzigen.


STAP 10:
Bovenin de balk kun je op start klikken om de robot de lijst van bewegingen uit te laten voeren. Dit kun je zo vaak doen als je wilt om te testen of je bewegingen kloppen.


Opdracht:
Nu je weet hoe de robotarm werkt kun je aan de slag met jouw project. Kan de robot bijvoorbeeld een toren bouwen? Of kun je hem blokjes in een bakje laten zetten? Wees creatief!


Opdracht 2: Write & Draw

STAP 1:
Klik op Exit of start de DobotStudio app opnieuw op. Kies nu voor Write & Draw.
Hiermee kun je de robot een tekening laten maken of iets laten schrijven. Super handig!


STAP 2:
Controleer of de robotarm verbonden is met je laptop door op het ‘Connect’ knopje links bovenin je scherm te klikken.


STAP 3:
Zorg dat de houten plank met een wit blad voor de robot ligt. Dit zorgt er voor dat je niet op de tafel tekent.


STAP 4:
Zorg dat de penhouder aangesloten is op de arm. Kies een pen en zet deze vast in de penhouder zoals op de foto hiernaast.


STAP 5:
Zorg dat je de robotarm laat weten dat de pen aangesloten is. Dit doe je door bovenin je scherm de pen in te stellen.


STAP 6:
Door rechts op Input Shapes te klikken kun je verschillende vormen toevoegen. Let op! Zorg er voor dat je vorm blauw is. Wanneer deze rood is kan de robot hem niet tekenen en zul je hem moeten verplaatsen.


STAP 7:
Door op SyncPos te klikken kun je zien waar de afbeelding op je blad wordt getekend. Je kunt de afbeelding verplaatsen als je hem ergens anders op het blad wil laten tekenen.


STAP 8:
Zorg dat het kwastje van de pen het papier raakt. Dit doe je door op Z+ of Z- te klikken.

Wanneer de arm goed staat klik je op AutoZ om de hoogte te onthouden.


STAP 9:
Klik op start! De robot gaat nu je afbeelding tekenen.


Opdracht:
Maak een ontwerp en laat dit door de robotarm tekenen. Probeer bijvoorbeeld maar eens tekst toe te voegen en je naam te schrijven of je favoriete emoji na te maken!