Computational Thinking en Programmeren
Computational Thinking is een belangrijke 21e eeuwse vaardigheid die kinderen lang niet allemaal vanzelfsprekend ontwikkelen. Het is daarom essentieel om hier op school aandacht aan te besteden.
In de praktijk blijkt dat leerkrachten het vaak lastig vinden om vorm te geven aan onderwijs dat het ontwikkelen van computational thinking stimuleert.
Hierdoor krijgen leerlingen mogelijk niet de begeleiding die ze nodig hebben.
Om ervoor te zorgen dat leerkrachten, kinderen in de toekomst beter kunnen begeleiden, is de afgelopen twee jaren het PRiCT-project uitgevoerd. Bij het project waren onderwijs, technieklokalen, Devlab, NXP, Fontys en HAN_ betrokken.
Tijdens diverse bijeenkomsten en op de eigen school hebben leerkrachten kennis, vaardigheden en ervaring opgedaan omtrent het stimuleren van computational thinking bij kinderen, waardoor ze dit in het vervolg (beter) vorm kunnen geven in hun lessen.
Ondanks alle corona-maatregelen heeft het project ons toch veel geleerd en opgeleverd. We hebben naast dat we kennis en vaardigheden omtrent computational thinking en programmeren hebben opgedaan, ook veel geleerd over het samen leren en hoe belangrijk en prettig het is om dit (ook) fysiek samen te kunnen doen.
Daarnaast hebben we sinds medio 2021 een intensieve samenwerking opgebouwd met HAN_ en zullen we deze in ieder geval met betrekking tot dit onderwerp in de toekomst verder vervolgen. Ook is NXP een waardevolle partner gebleken die zich graag inzet voor het verbeteren van het techniekonderwijs voor kinderen. We zien dan ook veel kansen om in de toekomst samen verder op te trekken.
Als laatste willen we graag de schijnwerpers nog richten op 3 concrete producten die dit project heeft opgeleverd
- Maakhetmetcode.nl, een platform waarop we lesmateriaal delen en waar scholen en bedrijven zich kunnen aanmelden.
- De Creatieve Micro:kit, een handige kit met ontwerpblad, Als/Dan-kaarten, uitdagingen en bijbehorende accessoires waarmee leerlingen snel en zelfstandig met de Micro:bit aan de slag kunnen.
- Een werkboekje met doe-opdrachten die je met je leerlingen kunt uitvoeren. De opdrachten zijn erop gericht om begrippen als variabelen en algoritmes aan de hand van concrete oefeningen uit te leggen. De opdrachten zijn ontwikkeld door docenten die hebben deelgenomen in schooljaar 2020-2021.